För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Camilla Westling

Bengt Bergshem

När Bengt Bergshem gick webinariekursen Bli fullbokad fick han många idéer om hur han kunde marknadsföra sig på ett strukturerar men samtidigt roligt sätt. Han omvandlade idéerna till roliga aktiviteter för både honom själv och för sina kunder och kunde på så vis öka försäljningen. Idag intervjuar vi Bengt för att få hans syn på kursen och på sin marknadsföring.

25 år som företagare Bengt är revisor och erbjuder revision och ekonomisk rådgivning, något som de flesta tror är ett tråkigt jobb. Men det tycker inte Bengt. Han älskar att jobba som revisor och han älskar att vara egenföretagare vilket han varit under de senaste 25 åren. Det han gillar mest är alla varierande områden som man får hålla på med. Allt ifrån försäljning och marknadsföring till att lägga upp rutiner, strukturera upp arbetet som ska utföras av personalen och så vidare. Bäst av allt gillar han friheten. Att man är fri att testa idéer utan att behöva fråga någon om lov. Och att man är fri att bestämma över sin arbetstid. Så här säger Bengt själv om sitt jobb,

- Jag har jobbat som revisor i snart 30 år och som egen företagare i 25 år och det är fortfarande lika kul. Det är oerhört roligt att få jobba med företagare inom många olika branscher som konsulter, åkeriägare, butiksägare, byggare och så vidare. Det är trevliga människor med mycket idéer, vilket jag gillar. Jag älskar att hjälpa mina kunder att få det resultat de är ute efter. Det är många frågeställningar som tas upp varje dag.  Mitt fokus ligger så klart på skatter och redovisning. Ingen dag är den andra lik, vilket är fantastiskt kul.

Och nu gillar han även marknadsföring

Tidigare hade Bengt inte någon vidare struktur på marknadsföringen. Det blev en annons här och ett utskick där. Och resultatet varierade. Men nu efter kursen har Bengt även strukturerat upp marknadsföringen så att den fungerar bra. Så här säger Bengt om sin situation efter kursen,

- Innan jag gick Peters kurs så var all min marknadsföring ostrukturerad. Jag gick en kurs om marknadsföring på Universitetet för många år sedan men den hade jag inte direkt någon användning av. Jag har även gått en kurs i försäljning och då insåg jag att man inte bara kan ringa till folk och bara prata på. Man behöver planera och strukturera sin försäljning också. När det gäller Peters kurs så var det just att man skulle arbeta strukturerat med marknadsföringen som jag gillade bäst. Det funkar inte att bara slänga in en annons här, göra ett utskick där eller ett Facebookinlägg lite då och då. Innan kursen hade jag ingen riktig strategi att arbeta efter. Nu har jag både en bra strategi, bra idéer och jobbar organiserat med marknadsföringen. En annan sak som jag lärde mig på kursen är att man inte behöver göra allt. Man kan göra det som passar en själv och på så vis få fler kunder.

Förena nytta med nöje

Många säger att man inte ska förena nytta med nöje. Det är så klart nonsens. Ju roligare du kan göra det för både dig själv och dina kunder desto bättre. Så här säger Bengt om detta,

- Det jag aldrig hade tänkte på tidigare var att man kan skapa marknadsföringsaktiviteter som man själv tycker är kul. Jag älskar till exempel motorsport. Och jag har bjudit med kunder till STCC på Solvalla och dragracing i Tierp. Det är säkert inte bara jag som gillar motorsport tänkte jag. Och det visade sig vara rätt. Båda aktiviteterna var mycket uppskattade hos mina kunder. Jag hade aldrig kommit på detta om det inte var för Peters utbildning. Jag tänkte helt enkelt inte på det viset tidigare. Det är ju superkul när man kan göra aktiviteter som man gillar tillsammans med sina kunder.

Praktiska tips som fungerar oavsett vilken bransch du är i

När du går kursen Bli Fullbokad får du praktiska idéer, struktur och en strategi på hur du kan marknadsföra dig själv. Det blir lättare att få nya kunder och lättare att behålla dina befintliga eftersom du även får goda råd om hur man behåller sina kunder.

Vi låter Bengt avsluta sina tankar om kursen

- BliFullbokad.nu-konceptet är väldigt bra oavsett vilken bransch du är i. Själva innehållet i kursen är generellt men Peter besitter väldigt stor kompetens när det gäller marknadsföringen och du får unika och specifika tips som passar för just dig och ditt företag oavsett om du jobbar som konsult, jurist, massör, finansiellrådgivare, naprapat eller som annan tjänsteföretagare. Det är imponerande att Peter har den kunskapen att kunna förmedla enkla råd som fungerar och som inte är kostsamma eller krångliga. Peter har även hjälpt mig med att utveckla företaget genom att paketera mina tjänster, fokusera på olika målgrupper och skapa nya tjänster. För övrigt är Bli Fullbokad en modern kurs där man sitter på kontoret (eller hemma i soffan) och lyssnar på Peter på webinarierna. Det är naturligtvis extra bra att man även får ställa frågor och får genomtänkta svar av Peter. Kursen har en rimlig prislapp och en rimlig tidsåtgång vilket så klart är viktigt för oss företagare. Det här är en kurs som jag kan rekommendera till alla som arbetar med att skaffa och behålla kunder.”

 

Snabbfakta

Namn: Bengt Bergshem
Webbplats: Nexia.se
Bransch: Revisor
Verksamhetsidé: Erbjuda värdeskapande tjänster inom revision och ekonomisk rådgivning.
Nästa steg: Jobba vidare med punkter inom konceptet BliFullbokad.nu.

Artikel: ”Ökade försäljningen med rolig marknadsföring!
Text: Krister Maxe
Bild: Tommy Jansson

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis