För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Ha alltid något att bjuda in till

FRUKOST SEMINARIE ELLER NÅGOT ANNAT?

Kommer just hem från Pixpro´s frukost som handlade om Joomla 2.5.

Pixpro har som regel en frukost per månad som är helt kostnadsfri och har haft det i många år. Vissa gäster återkommer titt som tätt medan andra kommer en gång.

När Sarah och Jenny på Pixpro pratar med blivande kunder så kan dom alltid bjuda in till nästa frukost. Detta bygger förtroende. När gästerna får ta del av en hotellfrukost plus att få ett värde av föreläsningen så skapas ett förtroende.

Pixpro blev inbjuden till en stor upphandling och upphandlaren sa "Jag har själv inte varit på era frukostar men jag har hört mycket om dem. Ni verkar mycket seriösa och vi vill att ni är med och offererar..." Tänk inte bara på dem som kommer utan även dom som inte kommer...

Befintliga kunder besöker också frukostseminariet och får då idéer vad som kan vara nästa steg i deras webbnärvaro och beställer mer efter besöken. De får känslan av efterköpsbekräftelse "Har jag gjort ett bra val eller inte?"

LÖNAR DET SIG?

Självklart! Det bygger förtroende över tid dvs det ger inga kunder första gången men efter ett antal gånger så ger det affärer.

SKA MAN SÄLJA NÅGOT PÅ SITT EVENT?

Jag tycker att man ska lägga focus på att leverera ett värdefullt innehåll. Sedan kan man ta 5-7 minuter på att presentera ett erbjudande som bara gäller för de som har kommit. Det är uppskattas alltid. Ha alltid en expert på scenen – ingen säljare, det ger mer trovärdighet med en expert som presenterar.

FINNS DET NÅGOT ANNAT ÄN FRUKOSTSEMINARIER ATT BJUDA IN TILL?

Du kan ha ett kostnadsfritt webinarie – kör en 30 – 60 minuter via webben.

Det kan vara en telefonkonferens där du presenterar något, öppet hus, pizzakväll på kontoret då kunderna får träffa övriga personalstyrkan t.ex. Pubbkväll där du står för första glaset.

HUR OFTA?

Det ska vara regelbundet och minst en gång per månad under arbetsmånaderna dvs jan-juni sep-dec.

MÅSTE DET VARA GRATIS?

Självklart! Det ska vara så låg tröskel som möjligt för att dina blivande kunder ska kunna ta del av din kunskap och ditt erbjudande. Se också till att se till att de som kommer verkligen börjar använda det du ger till dem. Annars så kommer de inte förstå värdet och då kommer de inte heller att anlita dig (mot betalning).

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis