För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Använder du ordet "Gratis"?

Använder du ordet Gratis i din marknadsföring? GÖR INTE DET! Gratis är ett farligt ord!

OM DU SÄGER ATT NÅGOT ÄR GRATIS SÅ MÅSTE DET JUST VARA GRATIS.

Idag såg jag en annons från en webbyrå som erbjuder gratis porträtt fotografering till din hemsida. Underförstått så måste man först anlita dem att göra hemsidan för x kr och därefter är det gratis fotografering.

TILL OCH MED LINKEDIN ANVÄNDER SIG AV ORDET PÅ ETT OLAGLIGT SÄTT.

Jag fick 300 kr gratis annonsering på LinkedIn. Trevligt! Jag annonserar på Google regelbundet. Fick en kupong från dem som jag har använt mig av och det fungerade. Nu är jag kund hos dem sedan ett par år. Lägger ca 1.000 kr / månad hos de. Jag har prövat Facebook annonsering. Fick tyvärr inget rabatt erbjudande men för 67 kr så vågade jag testa ändå. Resultatet blev helt ok. Men min annons plockades ner ganska snabbt då den innehöll över 20% text i annonsen. Missade den lilla detaljen :-)

linkedin gratis

Så nu när LinkedIn ville ge mig 300 kr gratis att annonsera för så tänkte jag att jag skulle testa. Ni är ju intresserad om ni också ska annonsera eller inte. Så jag började processen att lägga upp en annons. Men på sista sidan på LinkedIn så ville de ha 35 kr för att jag ska få mina 300 kr gratis. Förutom att de säger en sak och menar en annan så bryter detta direkt mot marknadsföringslagen. Om nu LinkedIn bryter mot denna lag – vilka andra lagar bryter de mot? PUL? Jag vet inte. Jag kan inte kontrollera detta.

Blev det någon annons på LinkedIn – nopp! Hade de sagt "Bli kund hos oss för 35 kr så bjuder vi dig på 300 kr på din första annons" så hade jag köpt det. Men nu far de med osanning. Ja, det står i mailet längst ner grå text mot grå bakgrund "Alla kunder i LinkedIn Ads debiteras en startavgift på 35 SEK (5 USD). ", men då får man inte använda ordet gratis.... Sorry.

ETT SUVERÄNT EXEMPEL ÄR ALLA DESSA MAIL FRÅN VISTAPRINT.

Det finns nog ingen värre aktör på den svenska marknaden som missleder sina potentiella kunder som de gör.

  • "Hör upp! Idag är allting GRATIS!"
  • "Allt du behöver är nu GRATIS"
  • "Bara 1 dag! GRATIS produkter + GRATIS leverans på beställningar över 350 kr!"
  • "Peter, du är vår etta – få upp till 100 % RABATT"
  • Nu förstår jag varför de mailar mig så mycket. De har bara en kund (jag) som har köpt något från dem. Eller hur ska man annars tolka den meningen?
  • "Vi belönar din lojalitet med dessa fantastiska erbjudanden!" Humm. Jag har köpt 500 visitkort från dem och jag är lojal?!
  • "Allt ska bort Peter!" - även mina obeställda, otryckta visitkort med min logga på? Tror inte det.
  • "Allt ska bort Peter! Hjälp oss tömma vårt lager!"

Jag kan fortsätta denna lista längre men jag orkar inte. Ni förstår. Om man nu skulle vilja ha gratis saker från Vistaprint så glöm det. Man måste betala frakt på sakerna. Och då blev det inte gratis, för man kan inte hämta sakerna själv utan måste anlita dem för frakten och då blev det ju inte längre gratis. Hänger ni med?

Att köra med denna typen av masse-postmarknadsföring är inte seriöst. Det sker just via e-post. Vistaprint ligger inte i Sverige. Men jag anser att det inte spelar någon roll då deras målgrupp är i Sverige, de vänder sig mot Sverige och allt är på svenska.

Visst kan du ge erbjudanden! Men att säga gratis till höger och vänster är inte bra om det inte är just gratis. Visst, jag bjuder in mina potentiella kunder till gratis föreläsningar. För de är helt gratis! Ingen av mina gäster har någonsin betalat för att komma.

MEN VAD SKA MAN DÅ SÄGA?

Du kan erbjuda något "på köpet" t.ex. Gå min distansutbildning så får du på köpet den inbundna arbetsboken värde x kr. Eller "Ingår utan extra kostnad". "Gå två, betala för en" om det är en föreläsning, framträdande, kurs mm.

Lockpriser är ett annat gissel som vissa marknadsförare hela tiden kör med. Men mer om detta kommer i ett framtida blogginlägg.

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis