För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Kundvård

Vad är bra kundvård?

För några år sedan sa en nöjd kund det till 3-4 vänner, en missnöjd kund till 10-12 vänner. Men det var före Twitter, Facebook, Linked-In, Ratsit etc. Bara jag har 800 vänner på Facebook, 500+ på LinkedIn...

Så vad kan du gör för att få bra nöjda / nöjdare kunder och kommentarer?

För det första så gäller det att vara lyhörd. Alla har sin egen uppfattning om vad som är bra kundvård. För en person kan det vara att du ringer tillbaka samma vecka medan för en annan så ska det vara samma dag.

Oftast så är det de små detaljerna och det oväntade. Ta dig som arbetar som massör, naprapat, kiropraktor eller liknade. Hur många gånger per dag uppmanar du dina kunder att dricka vatten efter behandlingen? För vatten sätter igång systemet eller hur? Bjud då på en flaska vatten på vägen ut. Vad kostar det? Att köpa 24 st 50 cl Lokal på Martin Ohlsson (som ett exempel) kostar 149 kr + moms och pant dvs 6.20 kr/ flaska! Hur många tror du skulle Tweeta, Facebooka och lajka dig och din sida på vägen hem eller till kontoret? Testa!

Inför alla hjärtans dag så kan du ge de kunder som besöker dig en ros. Trevligt va? Vad skulle du säga om du fick en ros av din leverantör? Eller bjud på en ask hallonhjärtan. Jag skickade kärleksbrev till alla mina kunder. Det var oväntat och i många fall uppskattat. Det vara bara en som spam-anmälde mig men det var iofs en man...

Men det finns 364 andra dagar som du kan göra det lilla oväntade. Du kan börja idag!

På min lokala ICA-butik så hälsar en kassör mig en trevlig dag och önskar mig välkommen tillbaka. Det säger han till alla! Nej – han är inte ägare till butiken men han har förstått att ändå lönar sig att vara lite extra trevlig.

Min uppmaning är att börja lyssna och tänka i dessa banor om hur just du kan göra det lilla extra för att dina kunder ska känna sig speciella. För det är ju dem, eller hur?

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis