För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Beräkning prissättning

Hur ska man sätta sitt pris?

Ett vanligt sätt är att se vad sina kollegor tar och sedan tar man lite mindre eller lite mer än dem. Men vad behöver du egentligen ta för att du ska gå runt? Här finns ett svar...

Detta är en kalkyl för att beräkna vart du borde ligga. Om dina konkurrenter ligger högre i pris så kan du höja ditt pris så att du ligger strax över dem. Du vill ju inte vara billigast eller hur?

Du ska jämföra dina totala kostnader oh dela upp det på hur många timmar du kan debitera dina kunder.

Summera: Totala kostnader (skatt, lön, lokal, marknadsföring etc.) + vinst (vilken vinst vill du ha som ägare?)

Dela den summan med totalt antal behandlingar (eller timmar) som du kan göra på ett år. Utan att vara fullbokad. 8 timmar per dag, 5 dagar per vecka = 40 tim/v, (52 veckor – 6 veckor semester, - 4 veckor jul, midsommar, påsk etc) = 42 veckor. 40 tim/v * 42 veckor = 1.680 tim/år.

Låt oss säga att 65% är en beläggningssiffra. Du ska hinna med administration, marknadsföring, vidareutbildning etc på dessa 1.680 timmar också. 65% av 1.680 tim = 1.092 tim.

Om dina totala kostnader är:
400.000 kr/år så är ditt riktpris 366 kr / timme.
600.000 kr/år så är ditt riktpris 549 kr / timme.
800.000 kr/år så är ditt riktpris 732 kr / timme.

Men om du bara är belagd till 45% (756 tim/år) så blir siffrorna:
400.000 kr/år så är ditt riktpris 529 kr / timme.
600.000 kr/år så är ditt riktpris 793 kr / timme.
800.000 kr/år så är ditt riktpris 1.058 kr / timme.

Detta är som sagt en beräking för att se var man ligger till.

Det kan vara så att du behöver höja priset och då behöver du framhäva dig på ett bättre sätt än de som tar ett lägre pris.

Detta kan du göra:

  • Bygga ditt varumärke
  • Förstå och förklara värdet av dina tjänster
  • Bli en branschexpert
  • Marknadsföra dig på ett strukturerat sätt
  • mm

 

Lycka till!

 

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis